Sininen iho ja huulet (syanoosi)

Jos henkilön iho tai huulet muuttuvat siniseksi, se johtuu tavallisesti alhaisista veren happipitoisuuksista tai huonosta verenkierrosta. Se voi olla merkki vakavasta ongelmasta, joten on tärkeää hakea lääkärin apua.

Tämän sinisen värisävyn lääketieteellinen nimi on syanoosi.

Soita 999 tai mene välittömästi lähimmälle sairaalan hätäosastolle (A & E), jos havaitset, että aikuinen tai lapsi yhtäkkiä muuttuu siniseksi, erityisesti jos heillä on muita oireita, kuten hengitysvaikeuksia tai rintakipuja. Tämä voisi olla merkki hengenvaarallisesta ongelmasta.

Katso lääkäriltä tai soita 111, jos sinulla on syanoosi, joka tulee hyvin vähitellen tai vaikuttaa vain sormiin, käsiin, varpaisiin tai jalkoihin. Tämä on yleensä seurausta vähemmän vakavasta verenkierron ongelmasta, mutta lääkärin on edelleen tarkistettava se.

Seuraavassa kuvataan joitain tärkeimpiä syanoosin syitä, mutta sinun ei tule käyttää tätä diagnosoimaan itseesi – jätä se aina lääkäriin.

Jos vain sormet, varpaat tai raajat ovat muuttuneet siniseksi ja kylmä, se tunnetaan nimellä “perifeerinen syanoosi”. Syynä on yleensä heikko verenkierto

Mitä tehdä

Kun kaikilla iholla ja / tai huulilla on sininen sävy, se tunnetaan nimellä “keskeinen syanoosi” ja se on tavallisesti merkki veren happipitoisuudesta. Seuraavassa luetellaan keskushyanoosin yleiset syyt.

Ongelma keuhkoissa

Ongelma ilmateitse

Ongelma sydämessä

Muut syyt

Miksi sinun pitäisi nähdä lääkäri, jos tunnet hengästyneesi

Mitä tehdä astmakohtauksessa, mukaan lukien varoitusmerkin havaitseminen ja henkilökohtaisen toimintasuunnitelman tekeminen